خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/11/16 - 14:10
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
در دیدار سفیر پاکستان در تهران با رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس:

مالکی: دولت پاکستان رسمیت منطقه کوهک را اعلام کند/ پیشنهاد حیات قریشی برای ایجاد منطقه آزاد ویژه صنعتی و تجاری بین ایران و پاکستان

رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی در نشست با سفیر پاکستان در تهران از دولت این کشور خواست تا رسمیت منطقه کوهک را اعلام کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، رحیم حیات قریشی، سفیر پاکستان در تهران، )چهارشنبه 15 بهمن 1399ماه) با فداحسین مالکی، رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی، دیدار و گفتگو کرد.



در ابتدا مالکی ضمن تشکر از سفیر پاکستان برای افتتاح بازارچه مرزی ریمدان، گفت: انتظار داریم گام بعدی راه‌اندازی بازارچه پیشین- مند باشد.



نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به اشتراکات و علایق تاریخی، فرهنگی و تجاری دو ملت و ظرفیت‌های اقتصادی موجود در دو کشور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان از توانمندی‎های بالایی برای تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف همچون توسعه خطوط ریلی، راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی، صادرات و واردات محصولات کشاورزی، تبادل اطلاعات علمی و فناوری و انرژی برخوردارند و امیدواریم با توجه به سوابق و پشتوانه تاریخی و فرهنگی دو کشور، در سایه حمایت سطوح عالی سیاسی از جمله مجلس شورای اسلامی شاهد تعمیق هر چه بیشتر این مناسبات باشیم.



وی با قدردانی از دیدگاه مثبت عمران خان نخست وزیر پاکستان در سفیر اخیر به ایران برای امضاء تفاهمنامه‌های همکاری‌های دو طرف، اتخاذ آن را ناشی از جدیت و اهمیت دولت پاکستان خواند و با اشاره به پایین بودن تراز تجاری میان دو کشور بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی -تجاری و عملیاتی کردن توافقات امضاءشده در دوره اخیر کمیسیون‌های مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد.



مالکی در ادامه همکاری جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در زمینه اجرای پروژه بندر چابهار را فرصتی استثنایی و مغتنم برای دو طرف و کشورهای منطقه جهت ارتقای مناسبات اقتصادی _ تجاری دانست و تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و تجاری بندر چابهار باید سطح سرمایه‌گذاری‌های مشترک در این منطقه افزایش یابد.



وی در مورد کوهک نیز اشاره داشت که با توجه به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران آن را به رسمیت می‌شناسد، انتظار می‌رود دولت پاکستان رسمیت منطقه کوهک را اعلام کند.



رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی  در ادامه افزود میرجاوه گلوگاه تجاری، اقتصادی، سیاحتی و زیارتی در منطقه می‌باشد و انتظار می‌رود در آن طرف مرز دولت پاکستان جهت رفع مشکلاتی از قبیل کمبود امکانات رفاهی و تاسیساتی اقدام لازم را انجام دهد.



وی در خصوص بنادر میان دو کشور از جمله چابهار، گواتر، کراچی خاطرنشان کرد:  بایستی هر دو طرف به بنادر نگاهی مشارکتی داشته باشند تا نگاهی رقابتی



مالکی در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های دولت پاکستان در جهت آزادی دو مرزبان ایرانی که گروگان بودند، بر گسترش تعاملات و تبادلات سیاسی و پارلمانی فیمابین تاکید کرد.



رحیم حیات قریشی سفیر پاکستان در تهران نقش مجالس را در توسعه مناسبات دوسویه مهم ارزیابی کرد و گفت: ارتباطات پارلمانی همواره در توسعه و تقویت همکاری‌های فیمابین نقش مهمی دارد و استفاده از این ظرفیت برای افزایش روابط دوجانبه در سایر زمینه‌ها لازم و ضروری است.



سفیر پاکستان در تهران در ادامه با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور اظهار کرد: تلاش می‌کنیم در حوزه اقتصادی با تبادل اطلاعات و همکاری بخشهای خصوصی دو کشور، اولویت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار را تعیین کنیم.



وی افزود: امیدواریم با پیشرفت در حوزه‌های سیاسی و پارلمانی شاهد ارتقای سطح مراودات اقتصادی فیمابین باشیم.



حیات قریشی در بخشی از سخنانش با ابراز خرسندی از ظرفیت موجود در پروژه چابهار، تصریح کردبا ارائه تسهیلات راهکارهایی در خصوص تردد تجار پاکستانی به ایران فرصتهای فراوان اقتصادی برای شرکت‌های پاکستانی و ایرانی و همچنین کشورهای آسیای میانه ایجاد خواهد کرد.



وی در ادامه راه‌اندازی منطقه آزاد ویژه صنعتی و تجاری بین ایران و پاکستان را پیشنهاد کرد.



رحیم حیات قریشی گفت: طی بازدیدی که در ماه آینده از منطقه مرزی میرجاوه خواهد داشت به مسائل مرتبط با حوزه پاکستان در این منطقه رسیدگی خواهد کرد.



دیپلمات پاکستانی از تلاش کشورش برای ادامه همکاری با کشورمان تاکید کرد و بر ارتقاء سطح همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های اقتصادی –تجاری، پزشکی، علمی و فناوری و تبادل دانشجو اشاره داشت.



سفیر پاکستان در پایان به نقش بازارچه‌های مرزی میان دو کشور از منظر صلح و تجارت تاکید کرد./



خبرنگار: محمود اکبری کیا



پایان پیام

  • کد خبر : 313371
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار